Landskabsmaleri og malerier med huse og byer

Malerier af storbyens liv og puls

Jeg har altid rejst meget – og her har storbyferie altid tiltalt mig, da kulturmødet med andre lande giver ny inspiration og indsigt. Den første by, hvor dette møde gjorde stort indtryk var Bangkok – en by med en kakafoni af lyde, lugte og lys, der er så meget anderledes, hvor øst møder vest og både er en moderne metropol og en stor markedsplads.

Også Tokio har så meget anderledes at byde på. Den by er noget helt for sig selv – og er et af de steder, jeg altid drømmer om at vende tilbage til.

Malerier af farverige huse

I Caribien blev jeg fascineret af deres farverige huse, som bare måtte males – de er i alt fald ikke bange for farver. Det interessante er, at de sætter komplementære farver sammen – og at husene både kan være lyserøde, grønne, blå, gule, røde.

Maleri af farveglade huse

Historien bag storbysmalerier

Claude Monets impressionistiske malerier har fokus på øjeblikket – og hans maleri af Banegården Saint-Lazare i Paris giver en fornemmelse af industrialisering og dermed storbyens indtog i maleriet. Selv om der har været malerier af byer før impressionismen, synes jeg, at det er fra den tid – og efterfølgende med ekspressionismen og futurismen, at malerier af metropoler får en appel til mig. Kunsten udtrykker følelser og stemninger i livet, i byen, ja nogle gør sågar byen levende. En anden fauvist, der har fokus på farverne er Andre Derain. Skønne malerier, som også har inspireret mig.

Maleri af storbyen fyldt med farver

Den amerikanske kunstner Edward Hopper er nok en af de mest kendte, som har stort fokus på ensomhed i storbyen. De er fantastiske som kunstværk. Dog er jeg selv blevet fascineret af Ana Maria Edulescu, der har malet en abstrakt solnedgang over Kirken La Sagrada Familia i Barcelona. Der er skønne farver I hendes malerier af storbyen.

New York - New York

En anden kunstner jeg holder af er Leonid Afremov, som bl.a. maler smukke billeder af bl.a. New York. Min datter har boet i New York, hvilket har givet anledning til flere ture til denne fascinerende by med den enestående og kendte skyline – jeg har flere gange trukket på mine minder fra disse rejser, når jeg maler storbyliv. New York er en smeltedigel af mennesker fra alverdens lande, hvilket giver en enestående inspiration til mig som kunstner.

New yorker maleri efter besøg i New York

Selv så jeg LeRoy Neiman i New York – og derfor står hans malerier af byer meget stærk i min hukommelse. Han har nogle skønne inspirerende skylines bl.a. af San Fransisco Bay og af New York Manhattan. Der er så meget liv, energi og farver i hans malerier og samtidig med stor formsikkerhed.

Natur og landskabsmalerier i smukke farver

Når jeg er ude i naturen bliver jeg ofte optaget af små detaljer, der har flotte farver og former – lige til at male. Heldigvis har jeg kameraet med – og både min mand og jeg fotograferer løs – så jeg senere kan blive inspireret, når jeg står i mit atelier.

Jeg har bla. mange billeder af barken på cedertræer på Reunion, som havde smukke farver og herlige former – og et væld af billeder af vand; vandfald, havskum, brændinger, og vandhvivler – her er det bevægelsen i vandet, der er interessant, og som kan give ideer til nye malermåder.

Abstrakt maleri inspireret af vandets bevægelse

Lava har også lidt den samme form for bevægelse, blot stivner den og den tykke flydende lava giver et mere massivt udtryk, da den netop flyder langsommere end vand – men bevægelserne er runde og spændende at bruge i sine naturmalerier.

Malerier af skov, himmel og hav

Mit atelier i Asserbo ligger lige ud til skoven – og her kan jeg følge med i årstidernes forandringer – både med det forårsgrønne løv og de skønne gyldne efterårsfarver – alt sammen noget, der giver inspiration til at male landskaber – og skoven i al sin pragt.

maleri af havet og solnedgang

Landskabsmaleriets historie

Når vi taler om landskabsmalerier er det malerier, hvor vi gengiver naturen. I Vesten kom der først rigtig udvikling i malerier af naturen og landskaber i renæssancen. Her begyndte man at fokusere på naturen som andet end et brugsobjekt – og i stedet se det som noget, der gav en æstetisk nydelse. Under romantikken sås det i lyset af en længsel mod den uspolerede natur – og menneskets møde med kosmos.

Denne interesse for kosmos og naturen ses derimod i Kina helt tilbage fra 500-tallet. Her malede man naturen som et udtryk for at alting var i bevægelse – og for at illustrere, at der var en forbindelse mellem universet, maleriet og os mennesker. Således kunne man gennem sit maleri finde kilden til liv – og enhed med kosmos. Kinesisk maleri har altså fra starten fokuseret på landskaber, naturen, blomster og fugle. Den der har inspireret mig mest er den japanske kunstner Hokusai, hvor han maler naturen med bjerget Fujiyama i baggrunden.

Selv bliver jeg glad, når jeg ser den nyfortolkning impressionisterne gav landskabsmaleriet. Her gik kunstnerne ud i naturen og blev friluftsmalere. De var optaget af, hvad de så – og af at sætte deres indtryk ned på lærredet – om det var det flimrende sollys, åkandernes flygtighed i vandet eller græssets bølgende bevægelser. Det flygtige og samspillet mellem lys og skygge, hvor motivet er i baggrunden. Det er i min optik meget smukke og levende malerier af naturen.

Maleri inspireret af imptressionisterne og lys og skygge

Emil Nolde har en mere ekspressionistisk tilgang – og har bl.a. malet meget smukke blomster. Her ses et maleri, hvor jeg er blevet inspireret af hans farver, som jeg kalder ”Blå fugl i Noldes have”.

Abstrakt maleri inspireret af Nolde med blå fugl

Jeg er også meget fascineret af den britiske kunstner David Hockney. I slutningen af 1990'erne malede han et kæmpe landskabsmaleri af Grand Canyon, hvor de røde og grønne farver er trukket op i skarpe kontraster. Maleriet kan ses på Lousiana. Jeg er blevet inspireret af hans flotte landskabsmaleri, så efter jeg selv var i Grand Canyon, maleri med røde klipper og vårgrøn beplantning.

Maleri af Grand Canyon i stærke farver